Alles wat in een restaurant kan, kan nu ook thuis

Van shared dining tot een gezellig borrelplank

Deze turbelente tijd vraagt om flexibiliteit en creativiteit. Niet kijken naar wat er niet kan, maar herontdekken wat er mogelijk is. Hoewel de restaurants nu op slot gaan, mag er gelukkig nog wel worden afgehaald en thuisbezorgd. Wij, Bieze Food Solutions, denken graag mee in oplossingen. Breng nostalgie terug in de huiskamers en laat je gasten jouw favoriete gerechten nu thuis ervaren.

Recepten geschikt voor thuisbezorging

Daarom zetten wij gezonde recepten van restaurant kwaliteit voor jou op een rij, die echt lekker zijn, zelfs als er een tijdje tussen bereiding en consumptie zit.

Daarnaast delen we graag nog wat tips

  • Overweeg om bijgerechten met goede marges aan te bieden, waardoor de gemiddelde besteding omhoog gaat. Maar speel óók in op de bijdrage aan ieders gezondheid. Dat is wat wij zelf kunnen doen, goed voor onze innerlijke mens zorgen. Denk niet alleen aan een gezond dessert, smoothie, maar ook aan extra vitamines in een gezonde salade.
     
  • Maak een doordachte keuze. Begin je nu met bezorgen/afhalen, houd er dan rekening mee dat je gasten hier aan gaan wennen. Is bezorgen van tijdelijke aard, communiceer dit gelijk bij de eerste bestelling en nodig gasten persoonlijk uit wanneer jouw restaurant weer open gaat.
     
  • Onderzoek hoe je wilt gaan bezorgen, laat je dit via een externe partij doen; sluit je dan aan bij Thuisbezorgd.nl / Deliveroo / Ubereats. Ga je zelf bezorgen? Zorg er dan voor dat de betalingen / informatie en administratie goed geregeld is.
     
  • Zorg voor een mobiel pin-apparaat bij bezorging, of beter nog dat je gasten vooraf betalen via IDEAL/tikkie.
     
  • Om derving te voorkomen en slim inkopen te doen is het als ondernemer handig om te weten hoeveel gasten vanavond van jullie menu gaan genieten. Je kan vragen of je gasten van te voren (bijvoorbeeld voor 16.00 uur) te laten bestellen wat ze willen eten. Dit om aan beide kanten teleurstellingen te voorkomen. Zo weet je als ondernemer ook meteen hoe laat de gerechten klaar moeten staan.
     
  • Maak een speciaal afhaal menu met gerechten die goed geschikt zijn om af te halen / te bezorgen. Zet niet de gehele menu kaart online, maar breng hier een focus in aan zodat je niet met producten blijft zitten. Zet het menu van de dag online en informeer je klanten hierover zodat ze weten wat ze kunnen bestellen.
     
  • Spreek een bezorg tijdstip af met je gasten, zodat ze weten dat het eten eraan komt.
     
  • Zorg voor warmhoudtassen en geschikte (bio) verpakkingen om de maaltijden in de vervoeren.
     
  • Train je mensen, zorg dat iedereen hetzelfde verhaal verteld; mochten er vragen komen.
     
  • Breng positiviteit naar je gasten toe. Vertel ze dat je ze begrijpt en dat het jammer is dat ze nu niet bij hun favoriete restaurant kunnen eten, maar dat jullie er ook voor zorgen dat ze hun favoriete gerechten nu gewoon in huis kunnen halen.
     
  • Leg de regels die jullie bedrijf heeft bedacht/heeft opgelegd door het RIVM voor bezorging en afhaal vooraf duidelijk uit aan de klanten, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
     
  • Bij afhaal: plaats een wasbak / desinfectie zeep bij binnenkomst en laat de gasten eerst hun handen wassen;
    zorg ervoor dat de gasten voldoende afstand houden, en stel een maximum aantal gasten dat naar binnen mag in;
    zorg dat er geen handcontact plaats vindt, laat gasten met pin betalen en geef de producten door via de toonbank.
     
  • Consumenten bestellen nu ook uit empathie richting de favoriete eetgelegenheid. Bedank en waardeer je gasten door een persoonlijke kaart bij de bezorging toe te voegen.
     
  • Ga als eigenaar zelf (tijdelijk) mee in de bezorging of draai mee in de afhaal. Dit zorgt voor empathie onder je gasten en je krijgt feeling bij deze nieuwe stap in bezorging/afhaal mogelijkheden.

En als laatste tip…registreer je gasten. Normaal komt jouw gast bij jouw langs, nu is het bij bezorgen precies andersom.
Registreer deze data, zodat je de gast ook in de toekomst goed kan informeren wanneer jullie restaurant weer open gaat of wanneer jullie een nieuwe kaart hebben.

‘Together for good food’ noemen we dat!